WYDZIAŁ NAUK HUMANISTYCZNYCH

Uniwersytet w Siedlcach


Legitymacja Studencka

Dla studentów I roku studiów posiadających numer PESEL, począwszy od roku akademickiego 2025/2026 zgodnie z zapisem art. 74 ust. 4b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.), podstawową formą legitymacji studenckiej jest mLegitymacja dostępna w aplikacji mObywatel. Pobranie mLegitymacji w aplikacji mObywatel jest bezpłatne i będzie możliwe dopiero po złożeniu (akceptacji) ślubowania w systemie USOSweb od 1 października br.
Szczegóły dotyczące ubiegania się o przyznanie mLegitymacji dostępne będą na stronie systemu USOSweb → https://usosweb.uws.edu.pl
Niezależnie od posiadanej mLegitymacji student może ponadto ubiegać się o wydanie Elektronicznej Legitymacji Studenta (klasyczny blankiet ELS), która wydawana będzie na wniosek studenta po potwierdzeniu w dziekanacie chęci otrzymania blankietu oraz wniesieniu opłaty w wysokości 22 zł.
Studenci cudzoziemcy nie posiadający numeru PESEL i dostępu do aplikacji mObywatel otrzymują legitymację wyłącznie w formie elektronicznej karty procesowej (klasyczny blankiet ELS), która jest wydawana na wniosek studenta i po wniesieniu opłaty w wysokości 22 zł.
Zachęcamy do korzystania z nowoczesnych rozwiązań cyfrowych i aktywacji legitymacji w aplikacji mObywatel.
Studentów posiadających dotychczasowe legitymacje w postaci klasycznego blankietu lub mLegitymacji informujemy, że dokument zachowuje ważność do dnia ukończenia studiów (po przedłużeniu w Dziekanacie). Istnieje również możliwość pobrania mLegitymacji po uprzednim złożeniu zlecenia w systemie USOSweb. W tym przypadku podstawową formą legitymacji jest legitymacja ELS w postaci klasycznego blankietu.
Informujemy tegorocznych absolwentów studiów pierwszego stopnia UwS, że ich legitymacje zachowują ważność zgodnie z hologramem. W związku z powyższym osoby ponownie rozpoczynające studia od roku 2025/2026, otrzymują nową legitymację w postaci mLegitymacji i wyłącznie – tylko na wniosek, za opłatą – elektroniczną kartę procesową (klasyczny blankiet ELS).

Biblioteka Główna Centrum Sportu i Rekreacji Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami Domy studenckie Dziekanat
Drodzy Studenci Wydziału Nauk Humanistycznych

Nazywam się Ewelina Chwedczuk i jestem koordynatorem programu Erasmus+ na Wydziale Nauk Humanistycznych. Poniżej zamieściłam informacje dotyczące tego programu, proszę zapoznać się przed złożeniem dokumentów. Jeśli macie wątpliwości i potrzebujecie je skonsultować, zapraszam do mojego pokoju pracowniczego nr 3.35, we wtorek 8:15–9:45.
Erasmus – jak aplikować?
W ramach programu Erasmus+ możecie zrealizować część swojego programu studiów na uczelni w innym kraju z którą Uniwersytet w Siedlcach ma podpisaną umowę o wymianie. Taki wyjazd może trwać 1 lub 2 semestry i można z niego skorzystać najwcześniej na 2 roku studiów, gdzie rekrutacja przebiega już na 1 roku studiów. Przebywając na uczelni zagranicznej należy zaliczyć przedmioty, które student sam wcześniej precyzuje w porozumieniu o programie zajęć nazywanym „OLA” (Online Learning Agreement). Na miejscu zalicza się egzaminy, które są uznawane przez naszą uczelnię. Istotnym warunkiem wyjazdu jest znajomość języka angielskiego potwierdzona dokumentem.
Na miejscu znajdujesz się pod opieką Działu ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą, International Office, do którego możesz się zwrócić o pomoc w sprawach dotyczących przedmiotów czy organizacji studiów. Na wielu uczelniach działają też organizacje wspierające studentów zagranicznych.
Przygotowanie do wyjazdu
Aby wyjechać na wyjazd należy spełnić kilka kroków. Pierwszym z nich jest wybór uczelni zagranicznej. Można wybrać do 3 uczelni i umieścić je na wniosku w kolejności priorytetowej. Następnie należy wypełnić wniosek (załącznik), w którym trzeba uzupełnić dane osobowe i dodatkowe informacje, np. odnośnie osiągnięć naukowych, działalności na rzecz uczelni, pobierane stypendia, czy poprzedni udział w wymianie. Niektóre informacje powinny być potwierdzone zaświadczeniem, są to:
  • znajomość języka angielskiego (np. świadectwo maturalne, egzamin FCE)
  • pobieranie stypendiów, socjalnego lub naukowego (zaświadczenie z dziekanatu)
  • średnia ocen za poprzedni semestr (zaświadczenie z dziekanatu)
  • poprzedni pobyt na wymianie (własnoręcznie napisane oświadczenie)
Na wniosku należy złożyć 3 podpisy z datą i doręczyć w wersji papierowej, z niezbędnymi zaświadczeniami, do koordynatora. Wnioski niekompletne lub złożone osobiście po terminie rekrutacji nie będą rozpatrywane. Na koniec rekrutacji wnioski trafiają do Działu Nauki i Współpracy z Zagranicą, gdzie następuje decyzja o zakwalifikowaniu na wyjazd.
Jeśli decyzja jest pozytywna, przygotowujemy OLA. Przedmioty powinny być równoważne do tych realizowanych na naszej uczelni w danym semestrze i łączna suma ECTS wynosi 30.
Jeśli na miejscu okaże się, że jakiś przedmiot jednak nie jest realizowany, zawsze można dokonać zmian w OLA, jednak muszą być one wprowadzone do systemu i zatwierdzone przez podpis online koordynatora. Jeśli OLA została zatwierdzona przez koordynatora, można już organizować wyjazd.
Praktyka
Wnioski na praktykę studencką są przyjmowane ciągle. Uniwersytet nie musi mieć podpisanej umowy z daną instytucją.
Dlaczego warto?
11 lat temu Erasmus dał mi odwagę, nauczył samodzielności, pomógł otworzyć się na świat i przełamać barierę językową. Studiowanie na uczelni zagranicznej i poznanie trybu jej funkcjonowania było dla mnie ciekawym doświadczeniem. Zdecyduj się! Daj sobie szansę i daj się ponieść przygodzie. Warto. Skorzystaj z możliwości, jakie daje Ci nasza uczelnia.
Skontaktuj się ze mną drogą mailową → Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  lub osobiście na moich konsultacjach.
Erasmus+ w roku akademickim
W pierwszym semestrze roku akademickiego 2023/2024 na Wydziale Nauk Humanistycznych gościmy dwoje studentów z Turcji – Panią Demet Karakulak i Pana Berkay Goklu Mustafa, którzy przyjechali do nas w ramach programu Erasmus+. Studenci uczęszczają na zajęcia prowadzone w Instytucie Językoznawstwa i Literaturoznawstwa na kierunku Filologia.
Od tego roku akademickiego na Wydziale Nauk Humanistycznych mamy także dwie „Buddies”, czyli nasze studentki-opiekunki, które zaangażowały się w serdeczną pomoc studentom z zagranicy. Są to Pani Eliza Wielogórska (Filologia) i Pani Kalina Górska (Filologia).
We wtorek 10 października studenci z Turcji i nasze opiekunki Buddies wzięli udział w spotkaniu „Coffee Time - it's better to ask” zorganizowanym przez koordynatora wydziałowego Erasmus+, mgr Ewelinę Chwedczuk. Podczas spotkania można było zadać pytania, które pojawiły się podczas pierwszego tygodnia studiowania na naszej uczelni, a także poinformowania o najbliższych wydarzeniach i organizacji roku akademickiego.
Dziękujemy Pani Kalinie i Pani Elizie za zaangażowanie i wspieranie studentów, szczególnie w okresie adaptacyjnym, a naszym zagranicznym gościom życzymy przyjemnego studiowania na naszej uczelni.

kilka osób stojących na schodach kilka osób stojących na schodach

Jednolity System Antyplagiatowy (JSA) Organizacja roku akademickiego 2024/2025 (studia stacjonarne) Organizacja roku akademickiego 2025/2026 (studia stacjonarne) Program Legia Akademicka w roku akademickim 2024/2025
W trakcie szkolenia będzie można się dowiedzieć:
  • jakie możliwości mają studenci odnośnie gromadzenia literatury do tematu?
    (bazy danych bibliograficzne i pełnotekstowe, otwarte zasoby, zbiory drukowane Biblioteki Głównej)
  • od czego rozpocząć poszukiwania?
  • jak efektywnie wyszukiwać informacje naukowe?
  • jak i gdzie znaleźć pełne teksty publikacji?
  • na co powinien uważać każdy szukający informacji w Internecie?
Forma szkolenia:  warsztaty dla max. 21 osób
Miejsce szkolenia:  Biblioteka Główna (czytelnia internetowa)
Terminy szkoleń:  wtorki, piątki w godz. 8:00-14:30
Zapisy:  grupy studentów można umawiać na → Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Należy podać liczbę osób oraz zagadnienia tematyczne szkolenia.
Zajęcia są przygotowywane zgodnie z potrzebami studentów, w związku z tym ich realizacja jest możliwa po upływie co najmniej tygodnia od zgłoszenia.
Świadczenia dla studentów Uczelniany Ośrodek Kultury USOSweb Wsparcie dla studentów UwS w Siedleckim Centrum Zdrowia Psychicznego