Uniwersytet w Siedlcach zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony wh.uws.edu.pl.
Data publikacji strony internetowej:
Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest w pełni zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Roman Czech — mejlowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie +48256431822.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
swoje imię i nazwisko,
swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.
Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.
Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do pełnomocnika Rektora – koordynatora ds. dostępności jako osoby nadzorującej na adres::
Dr Monika Niedziółka – pełnomocnik Rektora – koordynator ds. dostępności
Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami ul. ks. J. Popiełuszki 9 08-110 Siedlce tel. 25 643 17 24
mejl: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Ośrodek Logopedyczny Uniwersytetu w Siedlcach pasja, profesjonalizm, misja…
Ośrodek Logopedyczny funkcjonuje na Wydziale Nauk Humanistycznych UwS od 1995 roku. Nadrzędnym celem jego działalności jest upowszechnianie wiedzy z zakresu: zaburzeń mowy, słuchu, głosu, a także poprawności językowej, trudności w czytaniu i pisaniu.
Działamy w naszym środowisku akademickim i regionie siedleckim, ale organizujemy również współpracę z innymi ośrodkami akademickimi, podejmujemy czynności umożliwiające wymianę doświadczeń zawodowych, poszerzanie wiedzy i umiejętności w zakresie postępowania logopedycznego. Dbamy także o integrację środowiska zawodowego logopedów w regionie.
Istotnym zadaniem było opracowanie innowacyjnego programu kształcenia językowego dla studentów z niepełnosprawnością słuchu (lektorat języka polskiego, terapia logopedyczna) i jego realizacja. W tym czasie nasza Uczelnia – jako pierwsza w Polsce – prowadziła program kształcenia osób niepełnosprawnych na poziomie szkoły wyższej.
Dzięki staraniom dr hab. Aliny Maciejewskiej zostały urządzone dwa pomieszczenia do terapii logopedycznej oraz sale dydaktyczne, które umożliwiają obserwację prowadzonych w nich zajęć. Sukcesywne wyposażanie Ośrodka w pomoce diagnostyczno-terapeutyczne pozwoliło na stworzenie solidnej bazy dydaktycznej i zaowocowało powołaniem najpierw specjalności język polski z logopedią na kierunku filologia polska, a obecnie studiów licencjackich na kierunku logopedia z audiologią i magisterskich na kierunku logopedia.
Baza umożliwia prowadzenie działalności diagnostyczno-terapeutycznej. Jest ona realizowana w Studenckiej Poradni Logopedycznej umożliwiającej studentom logopedii zdobywanie doświadczenia zawodowego w trakcie studiów oraz w Centrum Diagnozy i Terapii Logopedycznej, w którym prowadzona jest specjalistyczna diagnoza i terapia (m.in. z wykorzystaniem najnowszych metod do badania zaburzeń przetwarzania słuchowego).
Na podstawie zebranych przez nauczycieli akademickich doświadczeń naukowych oraz zgromadzonej bazy materiałowej powstawały różne publikacje naukowe (rozprawy doktorskie, habilitacyjne) i dyplomowe (również osób spoza naszej Uczelni). Wykładowcy prowadzą także badania naukowe.
Adiunkt, logopeda. Absolwentka studiów magisterskich na kierunku logopedia z audiologią ze specjalnością logopedia kliniczna (2018) oraz studiów doktoranckich w zakresie językoznawstwa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Rozprawę doktorską „Rozumienie wypowiedzi mówionych i pisanych w afazji” – napisaną pod kierunkiem dr hab. Jolanty Panasiuk, prof. UMCS – obroniła w 2024 roku. Przewodnicząca Lubelskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Lubelskiego Oddziału Polskiego Związku Logopedów.
Redaktor naukowy monografii wieloautorskiej „Neurologopedia w teorii i praktyce” wydanej w ramach serii „Logopedia–Teoria–Praktyka”, autorka rozdziałów w monografiach i artykułów naukowych dotyczących zaburzeń komunikacji językowej w autyzmie i afazji (np. Badanie rozumienia wypowiedzi w afazji – propozycja metodologiczna; Jak zdrowieje młody mózg? Dynamika ustępowania zaburzeń ruchowych, poznawczych i komunikacyjnych po incydencie neurologicznym). Publikowała w następujących czasopismach logopedycznych: „Logopedia Silesiana”, „Logopedia”, „Forum Logopedy”.
Praktykę logopedyczną zdobywała pracując w Fundacji dla osób po urazach neurologicznych „Bez Ograniczeń”, a także odbywając kilkukrotnie staż naukowo-badawczy w Górnośląskim Centrum Rehabilitacji „REPTY” w Tarnowskich Górach. Obecnie prowadzi własną praktykę logopedyczną z dziećmi z zaburzeniami neurorozwojowymi oraz młodzieżą i dorosłymi po przebytych incydentach neurologicznych. Swój warsztat poszerza ciągle poprzez udział w licznych konferencjach naukowych oraz warsztatach i szkoleniach. Zainteresowania badawcze stanowi diagnoza i terapia logopedyczna dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami mowy o podłożu neurologicznym oraz neuro-psychiatrycznym.
ORCID: 0000-0002-9868-4580
dr hab. Andrzej Borkowski
Kierownik Ośrodka Logopedycznego UwS. Ukończył filologię polską (specjalność nauczycielska) w Akademii Podlaskiej (obecnie Uniwersytet w Siedlcach), a także studia podyplomowe z obszaru komunikacji z osobami niesłyszącymi na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Ponadto jest absolwentem podyplomowych studiów glottodydaktycznych w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), a także podyplomowych studiów logopedycznych (Uniwersytet w Siedlcach).
Jest wykładowcą, lektorem, terapeutą i wydawcą. Prowadzi badania w dyscyplinach literaturoznawstwo i językoznawstwo. W kręgu zagadnień poświęconych literaturze interesują go m.in. kwestie dyskursu medycznego, sposobu ukazywania bohaterów z niepełnosprawnością oraz starości (disability studies), natomiast w badaniach z obszaru lingwistyki oraz logopedii problemy związane z językowym obrazem świata, dwujęzycznością, uszkodzeniami słuchu oraz zaburzeniami rozwoju mowy. Zajmuje się również dorobkiem literackim i pedagogicznym Jana Amosa Komeńskiego.
Prezes Instytutu Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie, członek Niemieckiego Towarzystwa Komeńskiego, kieruje również siedleckim oddziałem Towarzystwa Kultury Języka.
https://orcid.org/0000-0002-0003-4468
lek. med. Jarosław Dmowski
Asystent dydaktyczny, otolaryngolog. Ukończył Akademię Medyczną w Białymstoku (1995), specjalizację z zakresu otolaryngologii na AM w Białymstoku (1999) i Studium Obiektywnych Badań Słuchu w IFiPS w Kajetanach.
Odbył liczne kursy, m.in. Obiektywne badania słuchu u dzieci, Podstawy kliniczne zaburzeń słuchu, głosu, mowy i języka, Kompleksowy program ochrony słuchu, Zasady profilaktyki i prewencji zaburzeń słuchu, głosu i mowy, Obiektywne metody badania słuchu, Słuchowe potencjały wywołane pnia mózgu. Brał udział w warsztatach: Otoemisje akustyczne, Obiektywne badania słuchu u dzieci i dorosłych, Obiektywne badania głosu, Rehabilitacja głosu, słuchu i mowy. Posiada bogate doświadczenie zawodowe. Pracował z osobami niedosłyszącymi w szpitalu klinicznym w Warszawie (1996–1999), w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach (2007–2010) oraz w Poradni Audiologiczno-Foniatrycznej w Siedlcach i w Węgrowie.
mgr Agnieszka Duk
Asystent dydaktyczny, logopeda, pedagog specjalny w zakresie edukacji i rehabilitacji osób ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. Absolwentka studiów magisterskich na kierunku pedagogika ze specjalnością edukacja wieku dziecięcego na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach (2014) i studiów podyplomowych z zakresu logopedii w Wyższej Szkole Menadżerskiej w Warszawie (2017).
Bierze udział w licznych kursach, szkolenia i konferencjach z zakresu logopedii, wychowania przedszkolnego i rehabilitacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obecnie pracuje z dziećmi w wieku przedszkolnym w normie rozwojowej oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, niedosłyszącymi, niedowidzącymi, z niepełnosprawnością ruchową.
dr Ewa Dzięcioł
Adiunkt, filolog polski, neurologopeda, nauczyciel mianowany. Absolwentka filologii polskiej (specjalność: nauczycielska i edytorska) na Akademii Podlaskiej (2010), Podyplomowych Studiów Logopedii na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie (2011), Podyplomowych Studiów Neurologopedii z Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka na Uniwersytecie w Siedlcach (2020). Stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie Językoznawstwo obroniła w 2024 r. na Uniwersytecie Gdańskim na podstawie rozprawy doktorskiej „Sprawność narracyjna w tekstach niesłyszących studentów Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, która została napisana pod kierunkiem naukowym dr hab. Aliny Maciejewskiej, prof. uczelni. Jest adiunktem w Ośrodku Logopedycznym Uniwersytetu w Siedlcach, opiekunem Studenckiej Poradni Logopedycznej UwS i mianowanym nauczycielem – logopedą w Zespole Szkół w Latowiczu. Należy do Polskiego Towarzystwa Logopedycznego oraz Towarzystwa Kultury Języka. Jest członkiem Zespołu ds. jakości kształcenia na Wydziale Nauk Humanistycznych. Recenzentka kilku prac magisterskich.
W swoim dorobku naukowym ma rozdziały w monografiach wieloautorskich oraz artykuły naukowe dotyczące głównie zaburzeń sprawności językowych i komunikacyjnych, w tym sprawnośc narracyjnej osób z niepełnosprawnością słuchową. Brała udział w licznych konferencjach naukowych związanych z zakresu logopedii/neurologopedii. Ukończyła wiele szkoleń, warsztatów i kursów dotyczących diagnozy oraz terapii dzieci i dorosłych z zaburzeniami komunikacji językowej, m.in. terapii Metodą Warnkego, Metodą Tomatisa, komunikacji alternatywnej i wspomagającej, emisji głosu, elektrostymulacji, terapii miofunkcjonalnej, kinesiotapingu w logopedii, elementów Metody Krakowskiej. Jej zainteresowania naukowo-badawcze związane są z zagadnieniami kompetencji językowej i komunikacyjnej osób z wadą słuchu, rozwojem mowy dziecka, językoznawstwem kognitywnym. Prowadzi terapię różnych zaburzeń mowy oraz centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego (terapeuta Metody Warnkego i Tomatisa).
ORCID: 0000-0001-7034-0631
dr Sofia Kamińska
Adiunkt, neurologopeda, specjalista w dziedzinie neurologopedii. Absolwentka pedagogiki na Uniwersytecie Wrocławskim (1997), Podyplomowych Studiów Logopedii na DSWE we Wrocławiu (2003), Studiów Podyplomowych Neurologopedii na UMCS w Lublinie (2006), specjalizacji z neurologopedii (egzamin państwowy, 2010). Rozprawę doktorską „Procesy fonetyczno-fonologiczne w mowie dzieci ze specyficznym zaburzeniem językowym. Analiza zaburzeń paradygmatycznych” – napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Ireny Kamińskiej-Szmaj – obroniła w 2021 roku na Uniwersytecie Wrocławskim.
Jest opiekunem Naukowego Koła Logopedycznego UwS, członkiem Zespołu ds. programów studiów oraz Zespołu ds. jakości kształcenia na Wydziale Nauk Humanistycznych. Recenzentka kilkunastu prac licencjackich, koordynator kierunku logopedia z audiologią. Prelegentka na wielu konferencjach naukowych krajowych i międzynarodowych. Członek Polskiego Towarzystwa Logopedycznego i komisji ds. opracowania ustawy o zawodzie logopedy.
Jest autorką monografii autorskiej „Procesy fonetyczno-fonologiczne w mowie dzieci ze specyficznym zaburzeniem językowym” (2023) i redaktorką naukową monografii wieloautorskiej „Wielojęzyczność. Wyzwanie współczesnej logopedii” (2023). W swoim dorobku naukowym ma kilkanaście artykułów naukowych dotyczących zagadnienia rozwojowego zaburzenia językowego (DLD/SLI) oraz problematyki związanej z rozwojem językowym dzieci w warunkach wielojęzyczności. Publikowała w czasopismach „Forum Logopedyczne”, „Logopedia Silesiana”, „Logopaedica Lodziensia”, „Oblicza Komunikacji”, „Linguistische Treffen in Wrocław”. Odbyła liczne szkolenia i kursy z zakresu diagnozy i terapii logopedycznej dzieci oraz dorosłych.
Prowadzi diagnozę i terapię dzieci z rozwojowym zaburzeniem językowym, dyslalią, spektrum autyzmu, zespołem genetycznym oraz dzieci wielojęzycznych. Zajmuje się również monitorowaniem rozwoju językowego dzieci zdrowych. Jest terapeutą zaburzeń przetwarzania słuchowego (metodą Tomatisa, metodą Warnkego). Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w placówkach medycznych i oświatowych w Polsce oraz zagranicą (Islandia). Opieką neurologopedyczną otaczała zarówno dzieci, jak i dorosłych.
Zainteresowania badawcze: rozwój językowy dzieci w normie i w patologii, rozwój systemu fonetyczno-fonologicznego w normie i w patologii, rozwojowe zaburzenie językowe (DLD/SLI), metodologia badań logopedycznych, wielojęzyczność dziecięca, geronto-logopedia.
ORCID: 0000-0002-0393-3178
dr Aldona Kocyła-Łukasiewicz
Adiunkt, neurologopeda, surdologopeda, pedagog. Absolwentka studiów magisterskich na Akademii Podlaskiej w Siedlcach (obecnie UwS) na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (2002). Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Zaburzeń komunikacji językowej w zakresie czytania i pisania na AP w Siedlcach (2002), Podyplomowe Studia Logopedii na UMCS w Lublinie (2003), Podyplomowe Studia Neurologopedii z Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka na UwS w Siedlcach (2020), Podyplomowe Studia z zakresu Surdologopedii na UMCS w Lublinie (2023), Studia Doktoranckie na UMCS w Lublinie na Wydziale Pedagogiki i Psychologii. Stopień doktora uzyskała w 2017 r. na podstawie dysertacji „Porozumiewanie się językowe pisemne studentów z uszkodzonym słuchem”, napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Grażyny Krasowicz-Kupis.
Pełnione funkcje: kierownik Podyplomowych Studiów Logopedycznych, przewodnicząca Siedleckiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, członek Polskiego Towarzystwa Logopedycznego (w latach 2018–2022 członek Zarządu PTL), opiekun Centrum Diagnozy i Terapii Logopedycznej, członek Towarzystwa Kultury Języka, członek komitetu redakcyjnego serii „Logopedia-Teoria-Praktyka”. Autorka artykułów naukowych poświęconych trudnościom w komunikacji językowej osób z niepełnosprawnością słuchu oraz problematyce związanej z zaburzeniami przetwarzania słuchowego, autorka monografii wieloautorskiej „Trudności w czytaniu i pisaniu: wyzwania logopedyczne”.
Ukończyła liczne kursy i szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe, między innymi z zakresu komunikacji alternatywnej, elektrostymulacji, masażu logopedycznego, opieki logopedycznej nad niemowlęciem, karmienia terapeutycznego Human Tough, terapii behawioralnej, terapii miofunkcjonalnej, cykl szkoleń podstawowych w ramach Metody Krakowskiej. Posiada uprawnienia do badania i interpretacji wyników Testem SON-R 2,5–7. Prowadzi diagnozę i terapię dzieci z różnymi zaburzeniami komunikacji językowej – afazją dziecięcą, niedosłuchem, autyzmem, z zespołem Aspergera, zespołem Downa, opóźnionym rozwojem mowy, niepełnosprawnością intelektualną oraz uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Praktyk w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń przetwarzania słuchowego: Provider Metody Johansena, terapeuta metody Tomatisa. Doświadczenia zawodowe zdobywała pracując w przedszkolach oraz w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zainteresowania badawcze: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, zaburzenia komunikacji językowej dzieci, zaburzenia przetwarzania słuchowego, trudności w czytaniu i pisaniu.
ORCID: 0000-0002-6628-606X
dr Marta Krakowiak
Adiunkt, neurologopeda, surdologopeda, nauczyciel dyplomowany języka polskiego. Absolwentka filologii polskiej ze specjalnością nauczycielską, logopedyczną i specjalizacją redaktorsko-medialną na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (2003), Podyplomowych Studiów w zakresie Pedagogiki Wczesnoszkolnej z Elementami Wychowania Przedszkolnego na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (2013), Podyplomowych Studiów z zakresu Surdologopedii na UMCS w Lublinie (2018), Podyplomowych Studiów Neurologopedii z Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka na Uniwersytecie w Siedlcach (2022), Podyplomowych Studiów Języka Polskiego Jako Obcego i Jako Drugiego na Uniwersytecie w Siedlcach (2024). Ukończyła Studia Doktoranckie na Wydziale Humanistycznym UMCS i obroniła rozprawę doktorską pt. „Opóźnienie rozwoju mowy u dzieci z Alkoholowym Zespołem Płodowym” (2019), napisaną pod kierunkiem prof. dra hab. Stanisława Grabiasa.
Jest dyplomowaną nauczycielką języka polskiego oraz logopedą w Szkole Podstawowej nr 2 w Radzyniu Podlaskim. Należy do Polskiego Towarzystwa Logopedycznego oraz Towarzystwa Kultury Języka. Jest członkiem komitetu redakcyjnego serii „Logopedia-Teoria-Praktyka”, członkiem Rady Dyscypliny Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UwS, członkiem Zespołu ds. programów studiów oraz Zespołu ds. jakości kształcenia na Wydziale Nauk Humanistycznych. Promotorka i recenzentka kilkudziesięciu prac magisterskich, licencjackich oraz podyplomowych.
W swoim dorobku naukowym ma liczne artykuły naukowe dotyczące zaburzeń funkcjonowania osób z płodowym zespołem alkoholowym. Redaktor naukowy monografii wieloautorskiej „Logopedia. Od teorii do praktyki”, autorka monografii „Opóźnienie rozwoju mowy u dzieci z płodowym zespołem alkoholowym”, rozdziałów w monografiach. Ukończyła liczne szkolenia, warsztaty i kursy dotyczące diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, m.in. w zakresie terapii Metodą Tomatisa, komunikacji alternatywnej i wspomagającej, elektrostymulacji, terapii miofunkcjonalnej, elementów Metody Krakowskiej.
Doświadczenie zawodowe zdobywa od ponad 20 lat w pracy z dziećmi i młodzieżą w szkole podstawowej, prowadząc zajęcia logopedyczne oraz ucząc języka polskiego. Zainteresowania badawcze: zaburzenia mowy pochodzenia korowego, trudności w czytaniu i pisaniu, centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego, problemy językowe i komunikacyjne osób zniedosłuchem.
ORCID: 0000-0002-6404-0832
dr hab. Alina Maciejewska, prof. uczelni
Absolwentka filologii polskiej UMCS w Lublinie i Podyplomowych Studiów Logopedycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Organizatorka i pierwszy kierownik Ośrodka Logopedycznego, autorka programów i wieloletni kierownik studiów podyplomowych: Zaburzenia komunikacji językowej w czytaniu i pisaniu, Podyplomowych Studiów Logopedycznych, Podyplomowych Studiów Neurologopedii z Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka. Wieloletni członek Polskiego Towarzystwa Logopedycznego (członek Zarządu Głównego w minionych kadencjach), członek Towarzystwa Kultury Języka (członek Zarządu Głównego w minionych kadencjach), członek Polskiego Towarzystwa Językoznawczego. W minionych kadencjach członek Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy Komitetu Językoznawstwa Polskiej Akademii Nauk. Obecnie jest członkiem Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy Rady Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.
Organizatorka i pierwsza przewodnicząca Siedleckiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, założycielka i pierwszy opiekun Studenckiego Naukowego Koła Logopedycznego, organizatorka i pierwszy opiekun Studenckiej Poradni Logopedycznej, inicjatorka i współorganizatorka Centrum Diagnozy i Terapii Logopedycznej. Członek Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, Towarzystwa Kultury Języka, Polskiego Towarzystwa Językoznawczego.
Autorka około 60 artykułów naukowych, monografii (autorskiej i wieloautorskich), rozdziałów w monografiach, redaktor naukowy serii „Logopedia-Teoria-Praktyka”. Ukończyła liczne kursy i szkolenia w zakresie diagnozy i terapii logopedycznej. Zainteresowania badawcze i doświadczenia praktyczne: trudności językowe osób z trudnościami w czytaniu i pisaniu, osób z niedosłuchem, zaburzeniami w rozwoju mowy, jąkaniem, zaburzeniami mowy osób w podeszłym wieku, zaburzeniami percepcji słuchowej, w szczególności badania nad semantyką i leksyką dzieci i młodzieży.
ORCID: 0000-0001-5665-8520
dr Łukasz Maj
Asystent, logopeda, oligofrenopedagog. Absolwent studiów magisterskich na kierunkach: pedagogika specjalna ze specjalnością oligofrenopedagogika (2010) i logopedia z audiologią (2013), studiów doktoranckich na Wydziale Filologicznym UMCS w Lublinie. W 2024 r. uzyskał tytuł doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo na podstawie rozprawy „Zachowania komunikacyjne osób z zespołem Aspergera”, której promotorem był dr hab. Tomasz Woźniak, prof. UMCS. Jest terapeutą i członkiem Krajowego Towarzystwa Autyzmu (oddział w Lublinie). Prowadzi terapię indywidualną i grupową dzieci, młodzieży i dorosłych ze złożonymi zaburzeniami komunikacji na tle całościowych zaburzeń rozwoju: autyzmu, niepełnosprawności intelektualnej. W pracy terapeutycznej wykorzystuje wspomagające i alternatywne metody komunikacji. Aktywny uczestnik naukowych sympozjów i konferencji.
Autor rozdziałów w monografiach wieloautorskich i artykułów naukowych poświęconych zaburzeniom neurorozwojowym (np. Dziecko z zespołem Aspergera w przedszkolu i na etapie edukacji wczesnoszkolnej; Tekst pisany w zespole Aspergera) oraz metodom wspomagającym (np. Wspomagające i alternatywne metody komunikacji (augmentative and alternative methods of comunnication – AAC) w rozwijaniu funkcji poznawczych; System PECS w budowaniu funkcjonalnej komunikacji. Opis przypadku pacjenta z niepełnosprawnością sprzężoną: autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną). Ukończył liczne kursy i szkolenia, których tematyka dotyczyła m.in. terapii behawioralnej, terapii ręki, wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, konstruowania programów edukacyjno-terapeutycznych, metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborbne, diagnozy autyzmu i zaburzeń pokrewnych, fizjologicznej terapii miofunkcjonalnej. Pracował w szkole specjalnej jako nauczyciel-wychowawca dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Doświadczenie zawodowe zdobywał również prowadząc terapię logopedyczną w przedszkolach i Poradni Logopedycznej Centrum Medycznego Sanitas w Lublinie. Zainteresowania naukowe dotyczą trudności językowych i komunikacyjnych osób ze spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
ORCID: 0000-0002-0417-2577
dr Paulina Mistal
Adiunkt, logopeda. Ukończyła studia I i II stopnia na kierunku logopedia z audiologią ze specjalnością logopedia kliniczna na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (2018) i Studia Doktoranckie w zakresie językoznawstwa na Wydziale Filologicznym tejże uczelni. W roku 2024 uzyskała stopień doktora, broniąc rozprawy doktorskiej „Interakcja językowa z osobami ze spektrum autyzmu za pomocą technologii komunikacji zdalnej”, której promotorem był dr hab. Tomasz Woźniak, prof. UMCS. Członek komisji rewizyjnej Lubelskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego (od 2021) oraz sekretarz Lubelskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego (od 2018 roku). Prelegentka na krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych: (Smartfon – współczesna grzechotka. Czy wysokie technologie wpływają negatywnie na rozwój dzieci do 3. roku życia?; Wpływ zaburzeń mowy na wyniki w edukacji jako przesłanka konieczności współpracy między nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej a logopedą; Tradycyjne zabawki i współczesne zabawki interaktywne z punktu widzenia ich wpływu na kształtowanie kompetencji komunikacyjnej u dzieci).
Jest twórcą konta @panilogopedyczna, na którym dzieli się wiedzą na temat terapii logopedycznej oraz wspiera rodziców w pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacji językowej. Na swoim profilu porusza różne tematy związane z rozwojem mowy, komunikacją i wychowaniem, oferując praktyczne porady i materiały edukacyjne. Swoje umiejętności zawodowe podnosi poprzez udział w licznych szkoleniach dotyczących m.in. terapii osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju, opieki logopedycznej małych dzieci, karmienia klinicznego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując na stanowisku logopedy w prywatnym gabinecie logopedycznym oraz w Fundacji Alpha prowadzącej działalność polegającą na zapewnieniu osobom ze spektrum autyzmu i ich bliskim i opiekunom, kompleksowego wsparcia w różnych sferach życia.
ORCID: 0000-0002-1549-2023
mgr Dominika Niemyjska
Asystent, neurologopeda. Absolwentka studiów magisterskich na kierunku logopedia z fonoaudiologią na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku (2021) i Studiów Podyplomowych Neurologopedia profilowana (specjalność: Wczesna interwencja logopedyczna) w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. J. Korczaka w Warszawie (2022). W 2023 roku rozpoczęła postępowanie o nadanie stopnia doktora w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Przygotowuje rozprawę doktorską „Walidacja i zastosowanie polskiej wersji Systemu klasyfikacji umiejętności jedzenia i picia w mózgowym porażeniu dziecięcym – Eating and Drinking Ability Classification System (EDACS)” na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
Członek Polskiego Towarzystwa Terapii Miofunkcjonalnej (od 2022 do 2024) oraz European Society for Swallowing Disorders (od 2023). Autorka i współautorka artykułów naukowych oraz rozdziałów w monografiach wieloautorskich. Prelegentka i uczestniczka krajowych konferencji naukowych. Doświadczenia praktyczne zdobywała pracując jako logopeda w przedszkolach, szkole podstawowej, prywatnym gabinecie neurologopedycznym, ośrodku rehabilitacyjno-opiekuńczym. Obecnie prowadzi terapię z pacjentami z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zaburzeniami genetycznymi i z osobami po przebytych incydentach neurologicznych. Zainteresowania badawcze: zaburzenia karmienia, zaburzenia mowy w przebiegu chorób neurologicznych.
ORCID: 0000-0002-0773-3704
mgr Monika Polak
Asystent dydaktyczny, oligofrenopedagog, terapeuta Integracji Sensorycznej, neurologopeda, trener funkcji wzrokowych. Absolwentka studiów magisterskich na kierunku oligofrenopedagogika w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie (1995), studiów podyplomowych: Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w Wyższej Szkole Społeczno-Ekonomicznej w Warszawie (2001), Logopedia (2018) i Neurologopedia z Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka (2020) na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach. Posiada Certyfikat Terapii Psychomotorycznej wg Procus i Block (Model Belgijski) i Certyfikat I i II stopnia w zakresie Diagnozy i terapii zaburzeń integracji sensorycznej. Bierze udział w licznych kursach, szkolenia i konferencjach z zakresu logopedii, wychowania przedszkolnego i rehabilitacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obecnie pracuje z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
dr Adrianna Urban-Rafałek
Adiunkt, neurologopeda, surdologopeda. Absolwentka filologii polskiej (specjalność język polski z logopedią) na Uniwersytecie w Siedlcach (dawniej UPH, 2016). Ukończyła dzienne Studia Doktoranckie z zakresu językoznawstwa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 2023 roku obroniła pracę doktorską „Zachowania językowe a percepcja słuchowa osób z autyzmem”, napisaną pod kierunkiem naukowym dra hab. Z.M. Kurkowskiego, prof. UMCS. Jest specjalistką z zakresu edukacji i rewalidacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz oligofrenopedagogiem, a także terapeutą Stymulacji Audio-Psycho-Fonologicznej metodą prof. A. Tomatisa oraz Indywidualnej Stymulacji Słuchu Metodą Johansen IAS.
Wieloletnia opiekunka Studenckiej Poradni Logopedycznej UwS w Siedlcach. Sekretarz Siedleckiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego oraz członek Towarzystwa Kultury Języka. Jest autorką kilkunastu publikacji naukowych, w tym monografii „Struktura i język rozmowy w afazji akustyczno-mnestycznej”, rozdziałów w monografiach oraz artykułów zamieszczanych w czasopismach logopedycznych („Logopedia”) i językoznawczych („Conversatoria Linguistica”).
Współpracuje z publicznymi placówkami oświatowymi, w których zajmuje się: diagnozą zaburzeń mowy (także na potrzeby Zespołów Orzekających), indywidualną oraz grupową terapią logopedyczną/neurologopedyczną różnych zaburzeń mowy i komunikacji. Wykonuje przesiewowe badania logopedyczne, prowadzi diagnozę i terapię zaburzeń przetwarzania słuchowego. Doświadczenia zawodowe zdobywała pracując w przedszkolach, Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Węgrowie, Stowarzyszeniu Pomocy Osobom Niepełnosprawnym i Autystycznym „SPONiA-Węgrów”, Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sokołowie Podlaskim. Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień związanych z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i ich wpływem na zaburzenia mowy oraz języka. Zakres badań obejmuje również komunikację osób ze spektrum autyzmu, teorię zaburzeń mowy, a także teorię interakcji.
ORCID: 0000-0002-1715-0262
Osoby współpracujące
dr Marta Wawrzynów
mgr Karolina Klimczyk
mgr Magdalena Kosianko
Honorowy współpracownik i współzałożyciel kierunku
prof. dr hab. Stanisław Grabias
Powołanie Siedleckiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
Organizacja logopedycznych konferencji naukowych.
Organizacja regularnych spotkań naukowych – seminarium prof. Stanisława Grabiasa oraz warsztatów, kursów i szkoleń dla studentów i logopedów z regionu.
Współpraca z wybitnymi osobowościami naukowymi z innych ośrodków naukowych.
Integracja środowiska zawodowego logopedów z regionu, działalność Siedleckiego Oddziału Terenowego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, organizacja spotkań wyjazdowych w placówkach regionalnych.
Współpraca z Katolickim Radiem Podlasie (upowszechnianie wiedzy z zakresu logopedii).
Prowadzenie wykładów na Uniwersytecie Trzeciego Wieku i Uniwersytecie Dziecięcym.
Logopedyczna działalność diagnostyczno-terapeutyczna na rzecz środowiska regionalnego (opieka nad działalnością Studenckiej Poradni Logopedycznej, prowadzenie zajęć diagnostyczno-terapeutycznych w Centrum Diagnozy i Terapii Logopedycznej).
Organizacja warsztatów z „Emisji głosu i dykcji” dla studentów, nauczycieli i innych zainteresowanych osób.
Realizowanie specjalistycznych zajęć dla studentów z niepełnosprawnościami: Terapia logopedyczna dla studentów z niepełnosprawnością słuchu i innymi problemami komunikacyjnymi oraz Lektorat z języka polskiego dla studentów z niepełnosprawnością słuchu oraz studentów z innymi trudnościami w komunikowaniu się.
Prowadzenie praktyk zawodowych dla studentów kierunku logopedia z audiologią (studia pierwszego stopnia), logopedia (studia drugiego stopnia) oraz dla słuchaczy studiów podyplomowych.
Współpraca na rzecz społeczności akademickiej i siedleckiej oraz integracja środowiska zawodowego logopedów.
Pracownicy Ośrodka Logopedycznego UwS pokazują studentom oraz innym logopedom z Siedlec i regionu swoją pasję do logopedii, organizując m.in. cykliczne seminaria naukowe pod patronatem prof. Stanisława Grabiasa, spotkania naukowe, wykłady otwarte, warsztaty naukowo-szkoleniowe. Logopedzi, którzy wypracowali własne sposoby diagnozy i/lub terapii oraz znani i cenieni badacze z różnych ośrodków akademickich dzielą się wówczas swoimi doświadczeniami i wiedzą. Bardzo ważnym wydarzeniem łączącym wszystkich logopedów z regionu siedleckiego było powołanie Siedleckiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
Zarówno dorobek naukowy pracowników Ośrodka Logopedycznego, jak i kontakty z innymi uniwersyteckimi ośrodkami logopedycznymi zaowocowały organizacją ogólnopolskich naukowych konferencji logopedycznych:
Znak językowy w pejzażu semiotycznym (2002),
Zaburzenia komunikacji językowej w czytaniu i pisaniu (2006),
Wyraz w języku i tekście (2010) – konferencja poświęcona pamięci Profesorów B. i J. Wierzchowskich,
Diagnoza a terapia w logopedii (2016),
Narracja w teorii i praktyce logopedycznej (2018).
W ramach działań Ośrodka Logopedycznego prowadzona jest diagnoza i terapia dzieci, młodzieży oraz dorosłych, a przede wszystkim studentów z niepełnosprawnościami oraz innymi trudnościami w zakresie komunikacji językowej, dykcji, emisji głosu itp. Niezwykle istotne są również czynności diagnostyczno-terapeutyczne w odniesieniu do osób z zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Specjalnym programem są objęci ci pacjenci, którzy z powodu problemów językowych mają trudności w studiowaniu, w tym osoby z dysleksją.
Prowadzenie działań w zakresie diagnozy i terapii logopedycznej na rzecz społeczności akademickiej, miasta i regionu jest możliwe dzięki utworzeniu Studenckiej Poradni Logopedycznej oraz Centrum Diagnozy i Terapii Logopedycznej.
Centrum Diagnozy i Terapii Logopedycznej UwS – rzetelność, skuteczność, kompetencja
Opiekun CDiT: dr Aldona Kocyła-Łukasiewicz Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Centrum Diagnozy i Terapii Logopedycznej funkcjonuje na Uniwersytecie w Siedlcach od 2017 roku. Pomysłodawczynią utworzenia jednostki była dr hab. Alina Maciejewska, prof. uczelni. Cel działalności Centrum stanowi prowadzenie diagnozy i terapii dzieci, młodzieży i dorosłych z zaburzeniami komunikacji językowej. Oferta CDiT skierowana jest również do zorganizowanych odbiorców: żłobków, przedszkoli, szkół, gdyż obejmuje diagnozowanie, terapię zaburzeń mowy i komunikacji oraz prowadzenie działań profilaktycznych wśród uczęszczających do nich dzieci. Szczególną grupę pacjentów Centrum stanowią osoby objęte treningami słuchowymi z wykorzystaniem następujących metod usprawniających funkcje słuchowe: Metodą Johansena, Metodą Tomatisa oraz Metodą Warnkego.
Pomoc dzieciom, młodzieży i dorosłym z zaburzeniami komunikacji językowej niosą w CDiT logopedzi – pracownicy Ośrodka Logopedycznego. Terapeuci pracujący w Centrum to wykwalifikowani neurologopedzi i surdologopedzi, posiadający uprawnienia do prowadzenia treningów słuchowych. Ich bogate doświadczenie w pracy z pacjentami zdobywane w gabinetach logopedycznych w przedszkolach, szkołach (masowych i specjalnych), poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szpitalach i innych ośrodkach pozwala na udzielanie skutecznej pomocy osobom z zaburzeniami mowy oraz na dzielenie się wiedzą i umiejętnościami ze studentami logopedii. Pracownicy Centrum prowadzą terapię, treningi słuchowe w ciągu tygodnia. Często przyjmują pacjentów także w weekendy, wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rodziców.
W Centrum odbywają praktyki studenci naszej uczelni z kierunków: logopedia z audiologią oraz logopedia. Zajęcia prowadzone przez studentów pod nadzorem nauczycieli akademickich w ramach terapii odbywają się według opracowanego programu uwzględniającego indywidualne potrzeby i możliwości pacjenta oraz jego trudności w językowym porozumiewaniu się. Terapia przebiega w przyjaznej atmosferze sprzyjającej uzyskaniu jak najlepszych efektów w werbalnym i poznawczym funkcjonowaniu osoby. Podczas zajęć wykorzystywane są atrakcyjne pomoce dydaktyczno-terapeutyczne.
Terapia prowadzona jest w dobrze wyposażonym gabinecie logopedycznym mieszczącym się w Domu Studenta nr 4 przy ul. Żytniej 17/19. Centrum działa na zasadach komercyjnych, zgodnie z regulaminem i cennikiem, które są dostępne w siedzibie CDiT.
Serdecznie zapraszamy kontaktu. Odpowiemy na wszelkie pytania dotyczące trudności językowych i komunikacyjnych oraz pomożemy wybrać najlepszą formę terapii w przypadku zaburzeń funkcji słuchowych.
Opiekun SPL: dr Ewa Dzięcioł Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Studencka Poradnia Logopedyczna Uniwersytetu w Siedlcach funkcjonuje od 2014 r. przy Ośrodku Logopedycznym na Wydziale Nauk Humanistycznych. Powstała z inicjatywy dr hab. Aliny Maciejewskiej, prof. uczelni. Jest to miejsce, w którym studenci/wolontariusze kierunków: logopedia z audiologią (studia stacjonarne I stopnia) oraz logopedia (studia stacjonarne II stopnia) oferują pacjentom bezpłatną pomoc logopedyczną, konsultując ich, diagnozując i prowadząc terapię. Opiekę merytoryczno-organizacyjną nad pracą studentów sprawują doświadczeni logopedzi – pracownicy Ośrodka Logopedycznego, którzy służą swoją radą, wiedzą oraz wsparciem.
Cel działalności Studenckiej Poradni Logopedycznej stanowi diagnoza i terapia logopedyczna dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych z różnymi zaburzeniami mowy, nieprawidłowościami oddechowo-emisyjnymi, trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz problemami komunikacyjnymi. Pomoc diagnostyczno-terapeutyczna w SPL świadczona jest w czasie śródrocznych zawodowych praktyk logopedycznych (zaplanowanych zgodnie z programem kształcenia na kierunkach logopedia z audiologią oraz logopedia) i w formie zajęć terapeutycznych prowadzonych przez studentów w ramach wolontariatu pod nadzorem pracowników Ośrodka Logopedycznego. W organizowanych zajęciach mogą uczestniczyć opiekunowie pacjentów, aby obserwować wykonywanie ćwiczeń i uzyskać informacje, w jaki sposób utrwalać materiał zadaniowy przekazywany do pracy w domu. Zajęcia logopedyczne odbywają się na terenie Uczelni, ale w razie potrzeby możliwa jest też terapia w domu pacjenta.
Studenci/wolontariusze, którzy prowadzą zajęcia w SPL korzystają z różnego rodzaju pomocy terapeutyczno-diagnostycznych znajdujących się w Ośrodku Logopedycznym oraz własnoręcznie przygotowanych materiałów, które są dobierane do indywidualnych potrzeb i możliwości pacjentów. Dostępność różnorodnych narzędzi logopedycznych (także multimedialnych) zwiększa atrakcyjność zajęć oraz sprzyja efektywności prowadzonej terapii.
Służymy pomocą z zakresu działań diagnostyczno-terapeutycznych:
rodzicom, którzy pragną zadbać o prawidłowy rozwój mowy swojego dziecka,
dzieciom w różnym wieku,
młodzieży szkolnej, studentom i dorosłym oraz wszystkim tym, którzy pragną podnieść swoją sprawność językową i komunikacyjną.
Siedlecki Oddział Polskiego Towarzystwa Logopedycznego oraz Ośrodek Logopedyczny Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach byli organizatorami kolejnego spotkania warsztatowo-szkoleniowego, które odbyło się (zdalnie) 29 marca 2021 r. Tym razem (dzięki inicjatywie mgr Ilony Klewek) gościliśmy mgr Sabinę Kowalską – neurologopedkę, pracownika Polskiego Centrum Rehabilitacji Funkcjonalnej VOTUM w Krakowie. Tytuł spotkania „Pacjent neurologiczny z rurką tracheostomijną”, spotkał się z ogromnym zainteresowaniem nie tylko logopedów. Mgr Sabina Kowalska na co dzień pracuje z pacjentami w stanie śpiączki. Ten trudny zakres pracy logopedycznej jest Jej życiową pasją. Jest autorką poradnika dla opiekunów pacjentów zmagających się z problematyką niewydolności oddechowej. Prowadząca w niezwykle interesujący i rzeczowy sposób przedstawiła zasady pracy z pacjentem we wczesnej fazie zdrowienia. Wskazała na potrzebę intensywnego, wczesnego oddziaływania logopedycznego w celu przywrócenia najbardziej istotnych i prymarnych funkcji życiowych człowieka wybudzonego ze śpiączki, które decydują o poprawie i jakości życia. Tematyka, która wpisuje się w europejskie standardy zawodowe logopedów, poszerzyła zakres wiedzy o karmieniu klinicznym wyniesiony ze studiów. Bardzo dziękujemy Pani Sabinie Kowalskiej za przeprowadzenie warsztatu, pokazanie wyjątkowego odcinka pracy neurologopedy klinicznego i podzielenie się własnymi doświadczeniami pracy z pacjentami z rurką tracheostomijną.
Organizatorami kolejnego z cyklicznych spotkań warsztatowo-szkoleniowych, które odbyło się 27 kwietnia 2021 roku, był Siedlecki Oddział Polskiego Towarzystwa Logopedycznego i Ośrodek Logopedyczny UPH w Siedlcach. Dla naszego środowiska zawodowego i akademickiego było to wyjątkowe spotkanie. Prowadziła je nasza absolwentka mgr Karolina Szostek, a tematyką były: Tajemnice i możliwości ludzkiego oka – praca z Cyber-okiem. Studium przypadku dziewczynki z Zespołem Retta. Przedstawiana wiedza, zaprezentowane przez Koleżankę umiejętności i doświadczenia wzbudziły ogromne zainteresowanie wśród uczestników szkolenia. Bardzo dziękujemy Pani Karolinie za prezentację tej alternatywnej metody komunikacji, jej wyjątkowości i zakresów możliwych zastosowań. Cyber-oko? Tak, tak! Trzeba wiedzieć o wyjątkowym wspomaganiu komunikacji z osobami – potocznie – niemówiącymi.
21 czerwca 2021 roku w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Siedlcach odbyły się warsztaty z emisji głosu, które poprowadziła mgr Ilona Klewek. Uczniom II klasy technikum została zaprezentowana tematyka z zakresu powstawania głosu oraz praktyczne ćwiczenia oddychania i fonacji, a także zalecenia profilaktyczne, które pozwalają lepiej wykorzystywać swój głos, dbać o niego i zapobiegać niektórym chorobom. Uczniowie z zainteresowaniem uczestniczyli w warsztatach, mimo zbliżającego się dużymi krokami końca roku szkolnego. Mamy nadzieję, że przekazana wiedza i umiejętności zaowocują nie tylko zainteresowaniem tematyką, ale także powstaniem świadomości, że głos – bardzo ważne i bardzo eksploatowane narzędzie komunikacji – wymaga troski. Jesteśmy przekonani, że praktyczne zajęcia z pracy nad głosem mogą być inspiracją dla młodzieży do zgłębiania wiedzy z zakresu fonetyki, foniatrii, logopedii artystycznej, być może także zachętą do podjęcia studiów logopedycznych. Spotkanie warsztatowe odbyło się w ramach promocji kierunku „Logopedia z audiologią” (I stopnia) i „Logopedii” (II stopnia) na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach dzięki Panu Dyrektorowi Leszkowi Rozbickiemu oraz zaangażowaniu i pomocy w organizacji spotkania Pani mgr Małgorzaty Szymańskiej-Kruk.
Bardzo serdecznie dziękujemy! Ilona Klewek
Nakładem Wydawnictwa Naukowego UPH ukazała się książka Adrianny Urban zatytułowana „Struktura i język rozmowy w afazji akustyczno-mnestycznej”. Rozprawa mgr Adrianny Urban jest monograficznym opisem zachowań językowych osoby po przebytym udarze lewej półkuli mózgu oraz analizą budowanych przez nią tekstów dialogowych. Autorka dokonuje wszechstronnego studium przypadku 69-letniej pacjentki z afazją, mając nadzieję, iż praca będzie stanowiła źródło praktycznych rad z zakresu diagnozy i terapii logopedycznej/neurologopedycznej w przypadku osób po incydentach neurologicznych. Książka ponadto traktuje o fundamentalnej wartości oceny zachowań interakcyjnych, które umożliwiają zbadanie sprawności umysłowych oraz językowych i ich wzajemnych korelacji. Analiza dialogu wydaje się być zatem niezbędna w procesie programowania terapii logopedycznej lub/i neurologopedycznej. Rozpoznanie typu afazji oraz dokładne zbadanie zachowań językowych pozwala opracować zindywidualizowany program terapii w przypadku pacjentów po incydentach neurologicznych.
Z recenzji wydawniczej prof. Stanisława Grabiasa: Nikt poza Adrianną Urban takiej analizy nie proponował. Autorka zastosowała w nim nową metodologię badawczą wynikającą ze współczesnego opisu interakcji.
Marzec to miesiąc, który ma szczególne znaczenie dla logopedów, gdyż 6 marca obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy. Z związku z tym świętem studentki Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego pierwszego roku studiów II stopnia kierunku Logopedia przygotowały i poprowadziły pod kierunkiem mgr Ilony Klewek grupowe zajęcia logopedyczne dla uczniów klasy Ia Katolickiej Szkoły Podstawowej w Siedlcach. Studentki opowiedziały dzieciom o zawodzie logopedy i pytały je o doświadczenia związane z logopedią. Okazało się, że niektórzy uczniowie uczęszczali na zajęcia logopedyczne i miło je wspominają. W trakcie spotkania dzieci wykonywały ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, ćwiczenia percepcji słuchowej oraz ćwiczenia wspomagające rozwój językowy. Entuzjazm uczniów i ich zapał do pracy był tak duży, że studentki z ogromną przyjemnością przygotują dla nich kolejne zajęcia logopedyczne. Inną niespodzianką było ogłoszenie konkursu plastycznego pt. „Logopeda widziany moimi oczami”. Z niecierpliwością oczekujmy na prace, które umieścimy na Facebooku. Wszystkie podjęte działania były możliwe do zrealizowania dzięki współpracy pracowników Ośrodka Logopedycznego UPH z Katolicką Szkołą Podstawową w Siedlcach i wychowawczynią klasy Ia – Panią Katarzyną Perz, której składamy serdeczne podziękowania.
Dni Otwarte w UPH w Siedlcach były doskonałą okazją do zapoznania się z aktualną ofertą edukacyjną naszej Uczelni. W związku z tym wydarzeniem pracownicy Ośrodka Logopedycznego UPH w Siedlcach przeprowadzili warsztaty, dzięki którym przybyła młodzież oraz ich nauczyciele mieli możliwość poznania różnych obszarów zainteresowań i oddziaływań logopedycznych. 23 marca 2022 r. dr Marta Krakowiak i mgr Ewa Dzięcioł-Chlibiuk w czasie prowadzonego warsztatu „Słyszę, słucham, ale czy rozumiem? Metody terapii zaburzeń przetwarzania słuchowego” wyjaśniły, jak to się dzieje, że przy sprawnie funkcjonującym narządzie słuchu można mieć trudności z odbiorem mowy i rozumieniem wypowiedzi innych osób. Przedstawiły objawy zaburzeń centralnego przetwarzania słuchowego oraz zapoznały gości z najnowszymi narzędziami diagnozy i terapii tych trudności. Uczestnicy warsztatu mieli okazję sprawdzić, jak funkcjonuje ich słuch, uczestniczyć we fragmencie treningu Metodą Warnkego, a także wypróbować działanie słuchawek Forbrain i Soundsory. Natomiast 24 marca 2022 r. dr Aldona Kocyła-Łukasiewicz z mgr Kamilą Bigos, w ramach warsztatów z emisji głosu, przekonywały, że sposób oddychania, mówienia, intonowania zdradza emocje mówiącego, a czasem wskazuje na pierwsze objawy różnych stanów chorobowych. Dla osób odwiedzających Wydział Nauk Humanistycznych w tych dniach przygotowane było także stoisko, przy którym studentki studiów stacjonarnych siedleckiej logopedii (Logopedii z audiologią – studiów I stopnia oraz Logopedii – studiów II stopnia) informowały o warunkach rekrutacji, formach i zaletach studiowania u nas logopedii. Mamy nadzieję, że pracownikom Ośrodka Logopedycznego oraz studentom logopedii udało się zaprezentować ten kierunek w zupełnie innej odsłonie – nie tylko jako naukę o trudnościach artykulacyjnych występujących u dzieci i młodzieży, czy zaburzeniach mowy pojawiających się u osób dorosłych, ale także jako dziedzinę nauki badającą i odkrywającą tajniki ludzkiego umysłu oraz wykorzystującą w diagnozie i terapii najnowsze technologie. Ogromne zapotrzebowanie społeczne na specjalistów z zakresu terapii zaburzeń komunikacji językowej wskazuje, że LOGOPEDIA to najlepszy wybór! Dlatego zachęcamy do studiowania tego kierunku w UPH w Siedlcach!
Bardzo serdecznie dziękujemy! Marta Krakowiak Ewa Dzięcioł-Chlibiuk
27 kwietnia 2022 roku dr Marta Krakowiak poprowadziła wykład otwarty dotyczący syndromu FAS, czyli zespołu nieprawidłowości stwierdzanych u niektórych dzieci kobiet pijących alkohol w czasie ciąży. Uszkodzenia płodu spowodowane prenatalną ekspozycją na alkohol dotyczą wszystkich sfer funkcjonowania dziecka, a więc sfery motorycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej. Wśród tych deficytów istotne miejsce zajmują problemy językowe, na które prelegentka zwróciła szczególną uwagę, prezentując wyniki przeprowadzonych badań. Poruszony temat wzbudził duże zainteresowanie wśród słuchaczy.
Dzięki uprzejmości lek. med. Jarosława Dmowskiego – pracownika Ośrodka Logopedycznego UPH w Siedlcach – studenci „Logopedii z audiologią” oraz „Logopedii” UPH mieli możliwość wysłuchania wykładu światowej sławy audiologa, kierownika Zakładu Implantów i Percepcji Słuchowej Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu, prof. nadzw. dra hab. inż. Artura Lorensa. Wykład odbył się 22 kwietnia 2022 roku. Profesor Lorens podczas wystąpienia zaprezentował współczesne metody aparatownia osób zróżnymi uszkodzeniami narządu słuchu. Szczegółowo omówił ich działanie, a także sposób postępowania audiologicznego oraz rehabilitacyjnego w przypadku poszczególnych pacjentów. Bazując na swoim ponad dwudziestoletnim doświadczeniu w pracy z pacjentami implantowanymi, omówił wady i zalety implantów słuchowych. Niezwykłym przeżyciem dla słuchaczy była możliwość wysłuchania nagrań prezentujących jakość odbioru dźwięków werbalnych i niewerbalnych przez osoby zaimplantowane. Na zakończenie Prof. Lorens poinformował o najnowszych badaniach prowadzonych przez zespół Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu. Dla pracowników Ośrodka Logopedycznego oraz studentów siedleckiej logopedii zaszczytem było goszczenie i wysłuchanie wykładu znanego, szanowanego i wybitnego specjalisty w zakresie audiologii.
10 czerwca 2022 roku w Ośrodku Logopedycznym UPH odbyły się warsztaty pt. „Dwa lata mam i mówię sam”, które dla studentów Naukowego Koła Logopedycznego oraz Studenckiej Poradni Logopedycznej, działających na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym, przeprowadziła Pani mgr Dagmara Rymarz – logopeda, pedagog, właścicielka gabinetu @Logobus (http://logobus.blogspot.com/) w Zamościu, w którym zajmuje się głównie diagnozą i terapią najmłodszych dzieci. Pani Dagmara Rymarz przypomniała słuchaczkom podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju mowy dziecka do trzeciego roku życia, po czym w praktyce zaprezentowała, w jaki sposób wspierać, stymulować oraz rozwijać kompetencję komunikacyjną i językową u najmłodszych pacjentów. Nie zabrakło ciekawych propozycji ćwiczeń, a przy tym dobrej zabawy, co pomogło wielu z nas otworzyć kolejne drzwi w przełamywaniu barier w dostępie do słowa. Warsztaty stały się doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i nowego spojrzenia nie tylko na proces diagnostyczno-terapeutyczny naszych najmłodszych pacjentów, ale i ich rodziców, którzy niejednokrotnie potrzebują wsparcia w tej nowej dla nich sytuacji. Serdecznie dziękujemy Prowadzącej za ciekawe warsztaty!
Wolontariusze Studenckiej Poradni Logopedycznej UPH w Siedlcach wraz z opiekunem – mgr Ewą Dzięcioł, przy współpracy z Naukowym Kołem Logopedycznym, zorganizowali wyjątkową uroczystość, w której uczestniczyli mali pacjenci uczęszczający na terapię logopedyczną. Dzień Dziecka odbył się 7 czerwca 2023 r. w budynku Wydziału Nauk Humanistycznych UPH. Podopieczni SPL z wielkim entuzjazmem wzięli udział w wydarzeniu pełnym wrażeń i atrakcji logopedycznych. Oprócz zabaw usprawniających aparat artykulacyjny i oddechowy przeprowadzono też ćwiczenia uwagi słuchowej oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej w rytm radosnych melodii. Największą atrakcją był tor przeszkód, który wzbudził wiele emocji wśród dzieci. Na zakończenie każdy uczestnik otrzymał drobny upominek oraz medal „Mistrza wymowy”. Jakże miło było patrzeć na dzieci, które z wielkim zaangażowaniem, niespożytą energią i ogromną radością wykonywały poszczególne ćwiczenia. Uśmiech nie schodził z twarzy wszystkim uczestnikom imprezy – nie tylko dzieciom, ale również studentkom.
Dziękujemy za wspaniałą zabawę! Ewa Dzięcioł
W marcu 2024 r. w Ośrodku Logopedycznym UwS odbyło się seminarium naukowe, które od wielu lat jest jedną z jego form działalności. Cykliczne spotkania są doskonałą okazją do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem pracowników siedleckiego Ośrodka Logopedycznego, naukowców z innych ośrodków akademickich oraz logopedów z Siedlec i regionu. Na ostatnim seminarium wyniki swoich badań przedstawiła dr Adrianna Urban-Rafałek, pracownik Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UwS. Badaczka wygłosiła wykład dotyczący zachowań językowych i percepcji słuchowej w autystycznym spektrum zaburzeń. Pani Doktor w swoich badaniach skupia się na zjawiskach językowych i ich słuchowych uwarunkowaniach z perspektywy dwu czynności determinujących język i zachowania językowe. Oprócz prelegentki do Ośrodka Logopedycznego przybyli badacze i praktycy z regionu siedleckiego, powiatu mińskiego, łukowskiego, radzyńskiego, sokołowskiego i węgrowskiego.
5 lipca 2024 r. miała miejsce obrona prac dyplomowych słuchaczek Podyplomowych Studiów Logopedycznych. Część studentek pisała pracę pod opieką prof. ucz. dr hab. Aliny Maciejewskiej, zaś promotorem drugiej grupy słuchaczek była dr Aldona Kocyła-Łukasiewicz. Do komisji dyplomowej powołani zostali prof. ucz. dr hab. Andrzej Borkowski (przewodniczący) oraz dr Adrianna Urban-Rafałek (recenzent). Wszystkie słuchaczki obroniły swoje prace na 5. Witamy w gronie Logopedów; jest nam niezmiernie miło, że kolejny rocznik ukończył Siedlecką Logopedię. Życzymy dalszych sukcesów w życiu zawodowym i osobistym.
W dniu 16 października 2024 r. odbyło się zebranie organizacyjno-wyborcze Naukowego Koła Logopedycznego. Przewodniczącą Koła w bieżącym roku akademickim została Weronika Sienicka (III rok LzA), Zastępcą Przewodniczącej – Agata Pajchel (II rok LzA), Sekretarzem Koła – Maja Dylewska (III rok LzA) Serdecznie gratulujemy!
Studentki III roku Logopedii z audiologią wraz z dr Adrianną Urban-Rafałek w ramach zajęć z Oligofazji odwiedziły siedzibę Fundacji Leny Grochowskiej oraz kawiarnię „toMy” w Siedlcach, która jest miejscem stworzonym przez Fundację Państwa Grochowskich. Jest to miejsce wyjątkowe, które zapewnia szansę na rozwój zawodowy osób z niepełnosprawnością intelektualną. Głównym obszarem działań Fundacji jest wsparcie osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi poprzez włączanie ich do życia zawodowego i społecznego przez różne formy działań i aktywności. Dziękujemy Fundacji Leny Grochowskiej za możliwość odwiedzin, pyszną kawę oraz cenne doświadczenia.
18 października 2024 r. w ramach Festiwalu Nauki i Sztuki w Siedlcach, mgr Agnieszka Duk i mgr Monika Polak wraz ze studentkami kierunku Logopedia z audiologią poprowadziły warsztaty pt. „Integracja sensoryczna w rozwoju mowy” w Niepublicznym Przedszkolu „Słoneczna Dolina”. Jak widać na załączych zdjęciach zabawa była przednia!
21 listopada 2024 roku odbył się Dzień Otwarty UwS. Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji stoiska kierunków: logopedia z audiologią oraz logopedia. Dziękujemy za obecność!
Z radością informujemy, że 30 października 2024 r. na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie odbyła się publiczna obrona rozprawy doktorskiej pt. „Zachowania komunikacyjne osób z zespołem Aspergera” napisanej w Katedrze Logopedii i Językoznawstwa UMCS przez mgra Łukasza Maja, współpracownika Ośrodka Logopedycznego UwS. Praca została napisana pod kierunkiem dra hab. Tomasza Woźniaka, prof. UMCS. 13 listopada br. uchwałą Rady Wydziału UMCS Pan Magister uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo. Pan Łukaszowi Majowi gratulujemy badawczej pasji, wytrwałości, determinacji oraz wspaniałej finalizacji doktoratu i życzymy dalszych sukcesów naukowych!